Airamin organisaatio uudistui asiakkaan eduksi

Airamin organisaatio uudistui asiakkaan eduksi

Airam uudisti organisaatiotaan syyskuussa vastaamaan paremmin asiakkaidensa tarpeita. Vastuunjakoa uudistamalla Airam hakee aktiivista asiakaskeskeisyyttä kullekin markkinalle Suomessa, Pohjoismaissa ja vientimarkkinoilla. Liiketoiminnan strateginen ja operatiivinen jako mahdollistaa kokonaisvaltaisen näköalan myös yritysjohdolle.

Liiketoimintayksiköt PRO ja RETAIL

Vastuunjakoa kehitystoiminnoista ja liiketoiminnan operatiivisesta johtamisesta on Airamilla selkiytetty jakamalla toiminnot kahteen liiketoimintayksikköön. Pro-liiketoimintayksikkö (BU1) vastaa ammattivalaistuksen Suomen markkinasta ja Retail-liiketoimintayksikkö (BU2) vastaa kuluttajamarkkinoista, jonka jakelukanavia ovat tavaratalot, rautakaupat ja päivittäistavarakaupat.

Ville Keinänen on nimitetty johtamaan Airamin Pro-liiketoimintayksikköä 1.9.2020 alkaen. ”Organisaatiouudistuksen myötä resurssit ja osaaminen voidaan keskittää paremmin palvelemaan koko ammattivalaistusalaa, mikä näkyy parempana asiakaskokemuksena palveluketjun kaikissa vaiheissa. Myynti voi nyt entistä paremmin kuunnella asiakkaiden tarpeita sekä reagoida ja toteuttaa asiakkaan toiveet ketterämmin”, kiteyttää Keinänen.

Kansainvälisen kaupan kasvu ja digitaalisen liiketoiminnan kehittyminen ovat vauhdittaneet muutosta. Airam on panostanut tuotetietojen sisältöön ja laatuun. Tulokset ovat nähtävänä suoraan airam.fi-verkkosivuilla ja sähkönumerot.fi-palvelussa.

Airamin ammattivalaistuksen myyntiorganisaatio

Airam on perinteisesti tarjonnut monipuolisia valaistusratkaisuja ja sama hyvä palvelu jatkuu edelleen. Myyntiorganisaatio kattaa koko Suomen palvelemalla sähkötukkukauppaa, suunnittelijoita ja urakoitsijoita. 

Energiaasäästävät tuotteet, tuotteiden helppo asennettavuus sekä vastuullinen tuotantoketju ovat tuotekehityksen fokuksessa juuri nyt. Vastuullisuus on keskeinen osa Airamin arvoja.

”Kommunikointi myynnin ja organisaation tukifunktioiden välillä on suoraviivaistunut, kun tuotekehitys, tuotehallinta ja tuotemarkkinointi puhaltavat selkeämmin yhteen hiileen ja kuuntelevat asiakkaiden ja markkinoiden kehitystä ja toiveita”, summaa Keinänen. ”Olemme viime vuosina panostaneet merkittävästi tuotekehitykseen, tuotehallintaan, logistiikkaan ja toimitusvalmiuteen. Nyt keskitymme tiiviimmin myös markkinointiviestintään sekä verkkokaupan ja digitaalisten palvelujen kehittämiseen.”