Tutkimuksessa kuluttajat antavat arvosanan tuntemilleen brändeille sen mukaan, kuinka paljon he kyseistä brändiä arvostavat. Samalla selvitetään, käyttävätkö he brändiä pääasiallisesti vai muiden ohella, sekä kuinka todennäköisesti he suosittelevat brändiä (NPS). Yritys ei voi ostaa paikkaa arvostuslistalta ja siksi tulos on arvokas.
Tänä vuonna tutkimuksessa oli mukana 699 brändiä ja 83 tuoteryhmää. Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että Suomessa kotimaisten brändien arvostus on korkealla tasolla. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikki arvostuslistauksen 50 parhaan joukkoon sijoittuneet brändit ovat suomalaisia.
Tutkimuksen sisältö:
- Brändin tunnettuus ja käyttö
- Arvostusindeksi
- Asiakastyytyväisyysindeksi
- Brändin houkuttelevuus
- Brändin suosittelu (NPS)
- Brändin herättämät tunteet (uusi!)
- Brändimielikuva
- Tuotemerkin/yrityksen hintataso
- Rahankäyttö tulevaisuudessa tuoteryhmän osalta
- Median käyttö (uusi!)
- Verkkoanalyysi brändien korvaavuudesta ja välttämisestä
- Vastuullisiksi koetut brändit
- Päämittarit myös sukupolvittain tarkasteltuna (uusi!)
Listan kärjessä oli jälleen luotettava lukkomerkki Abloy. Huomionarvoista on myös, että listan kymmenen kärjessä on kolme tuotteen alkuperästä, tuotantotavasta tai laadusta kertovaa merkkiä: Hyvää Suomesta (Joutsenlippu), Joutsenmerkki ja Avainlippu.
Airamin sijoitus tutkimuksessa oli tänä vuonna 27. Tämä on hurja 22 sijan nousu viime vuotiseen sijoitukseen, jolloin olimme 49. Vain kahdessa vuodessa olemme nousseet TOP-100 arvostetuimpien yritysten joukossa huimat 43 sijaa sijalta 70. sijalle 27.!
Suuri kiitos arvostuksestanne, pyrimme jatkossakin parhaimpaamme ja kehittämään toimintaamme oikeaan suuntaan!